Tåler vekten av 140 elefanter
Rødtangen Båtforenings praktfulle nye småbåthavn ble åpnet 22. juni 2011 etter mange år med planlegging, utredninger, høringsrunder og politiske prosesser. Og noen hektiske måneder med bygging og montering. Her er noen fakta om marinaen.
Åpningsarrangementet var enkelt og verdig i beste Rødtangen-ånd. Båtforeningens formann, Tor Kirkeng (foto) innledet åpningen. Flere lokale krefter bidro, ikke minst Tina Biørn-Lian, som ledet allsangen til sin Rødtangen-sang. Marinaen ble offisielt åpnet av Hurums ordfører Monica Vee Bratlie (H).
Rødtangen Båtforenings nye marina har 190 faste båtplasser pluss noen gjesteplasser. Den ble levert av Nordocks Jørn Myhre AS.
For Nordocks’ underleverandør Marinetek Sverige AB utgjorde ordren ca. 6 % av den budsjetterte 2011-omsetningen.
Hele leveransen veide 1 100 tonn, som tilsvarer vekten av 365 elefanter av normal størrelse.
Bryggene fra Sverige ble transportert med 44 store trailerlass. De store betongbryggene ble fraktet over med Sandefjord–Strømstad-fergene og videre med følgebiler til Holmestrand, hvor de ble sjøsatt og tauet over til Rødtangen med taubåt av Kragerø Sjøtjenester.
Til produksjonen av helbetongbryggene som omkranser marinaen, gikk det med ca. 1 600 arbeidstimer, 11,7 km armeringsstål og 780 m3 isopor, som utgjør en oppdrift på 780 tonn. Fratrukket vekten av bryggene har de fortsatt nok oppdrift til å holde 140 elefanter flytende – når elefantene er jevnt fordelt.
Det er brukt ca. 200 m3 betong til støpen, som tilsvarer ca. 34 betongbiler med støp.
For å holde anlegget på plass er bryggene forankret i et stort antall betonglodd nedsenket på bunnen. Loddene har en samlet vekt på 500 tonn.
De to SOS-stasjonene som er montert i havnen, var en gave fra Nordocks AS til Rødtangen Båtforening i anledning åpningen.
Inklusive arbeidene på land kostet den nye marinaen ca. kr 14 mill. å bygge, fullfinansiert ved salg av båtplasser til medlemmene.